کانون فرهنگی

شهدای سروشبادران

يا بن الحسن ! تو که آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را ، ميان ربناي سبز دستانت دعايم کن*****جهت دریافت نرم افزار کانون فرهنگی شهدای سروشبادران و نرم افزار گمگشته و اسکرین سیور شهدا به منوی نرم افزار مراجعه کنید
کانون فرهنگی


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت شهدای سروشبادران . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
اپلکیشن اندروید کانون
نظرسنجی
پیام های کوتاه
  • ۱ اسفند ۹۵ , ۱۷:۴۱
    فطرت
نوای وبلاگ
ساعت
نویسندگان
لوگوی همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱ اسفند ۹۶، ۲۰:۳۷ - ALI DARBANI
    +
  • ۲۷ شهریور ۹۴، ۱۲:۲۰ - مهدی ابوفاطمه
    لایک
معبر منتظران در آپارات
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
سایت مراجع معظم تقلید

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۲ ب.ظ

۰

پاسبان های جهنمی

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۲ ب.ظ

سپهبد نصیری ، رییس ساواک در طول عمر خود به اسلام و ایران خیانت های بسیاری کرد و پس از انقلاب مردم انقلابی ایران خواستار مجازات او شدند . در ساعت 22:45 دقیقه روز پنجشنبه 26 بهمن 1357 ژنرال بر فراز پشت بام مدرسه ی رفاه تهران ایستاده بود که ناگهان با برخاستن صدای رگبار داستان زندگی مخوف نعمت الله نصیری معروف به نعمت سوسکی به پایان رسید.

خانم  زهرا کرمانی نویسنده ی کتاب پاسبان جهنمی می باشد ؛این کتاب مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول که آغاز راه نام دارد به شرح حال و زندگی  او تا سال 1332 می پردازد . رسیدن به مقامات نظامی و طی کردن پله های ترقی و خوش خدمتی نصیری به شاه و حکومت وقت محتوی فصل دوم این کتاب را که دشمن ملت نام دارد تشکیل می دهد. نویسنده در فصل سوم که مدالی برای ژنرال نام دارد ،چگونگی رسیدن به مقام ریاست ساواک  را بیان کرده و همچنین اقدامات او  رابرای حفظ نظام و سرکوب قیام ها و شکنجه ی مردم انقلابی توسط نیرو های ساواک شرح می دهد. فصل چهارم به عنوان فصل نهایی کتاب زندگی سپهبد نصیری را پس  از پیروزی انقلاب به تصویر می کشاند. نصیری در سال های پایانی عمر رژیم پهلوی بخش اعظمی از دارایی های خود را که از راه غیر مشروع بدست آورده بود به خارج از کشور انتقال داد ، محمد رضا شاه که تا آن زمان برای حفظ تاج و تخت خود ،در برابر اقدامات نصیری سکوت کرده بود ، سرانجام در سال 1357 همزمان با اوج گرفتن اعتراضات مردم علیه حکومت سپهبد نصیری را به  زندان انداخت ؛ به امید اینکه بتواند رضایت مردم را بدست آورد.

بختیار در دوران نفوذ خود در کشور ، زمین های زیادی را مالک شد و در راس ساواک فعالیت های زیادی را درجهت سرکوب آزادیخواهان و تحکیم رژیم پهلوی انجام داد.اما زمانی که به اوج قدرت در کشور رسید و به عنوان مرد شماره دو ایران به عرض اندام پرداخت ،محمد رضا پهلوی از او هراسان شد و وی را از ریاست ساواک عزل نمود

برشی از کتاب

در صفحه ی 26 به نقش نصیری در کودتای 28 مرداد 1332  اشاره شده است :

«نصیری که تا چند روز پیش در بازداشتگاه به خا طر دستگیری اش به شاه  فحش می داد و می گفت «محمد رضا خودش فرار کرد و ما را در چنین مخمصه ای انداخت » اکنون سعی داشت خود را در صف اول کودتاچیان قرار داده و جزء دوستان محمد رضا شاه باشد.نصیری بعد از موفقیت و پیروزی کودتا ، در دیدار خود با محمد رضا مورد عنایت شاه قرار می گیرد و شاه در این دیدار می گوید : «من فقط یک ترفیع در نظر گرفته ام ، اکنون شما را به تیمسار سرتیپ نصیری ارتقاء می دهم .»

آخرین وحشت آفرین

ساختار و قالب «داستان»، نیکوترین چارچوب و ظرف است برای ماندگاری و ثبت واقعه‌ها و لحظات مهم و جریان‌ساز؛ به سبب اینکه نقش و کارکرد آن از حیث تأثیر و انگیزش بسیار چشمگیر است و در کلام الهی نیز از این شیوه برای انتقال مفاهیم به‌خوبی استفاده شده است.

آخرین وحشت آفرین

بسیاری از حکمت‌ها و اندرزهای اخلاقی، تعلیمی، اجتماعی و تاریخی در کالبد داستانی بازگو شده است تا مایه‌ی عبرت و پندپذیری دیگران فراهم گردد و آنان را به تدبر و تفکر وادارد. از آنجا که هر نسلی برای خود اصلی دارد و بر پایه‌ی آن می‌اندیشد و زندگی می‌کند و برای رسیدن به آن تلاش می‌نماید، پس خواسته‌ها و نیازهای هر عصر نیز به فراخور ذهنیت اهل روزگار دچار تحول و دگرگونی می‌شود. شاخک‌های حسی نسلی با نسل دیگر متفاوت است. بنابراین آمال آنان نیز از گونه‌ای دیگر خواهد بود.

اثر پیش رو رمان تاریخی کوتاهی است که نویسنده براساس شخصیت و اقدامات ناصر مقدم آخرین رئیس ساواک نوشته است. نویسنده در این اثر قصد دارد خواننده را با ساخت قدرت در دوره‌ی پهلوی، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران، نوع تعامل ساواک با شاه و شخصیت دست‌آموز ناص «آخرین وحشت آفرین» رمانی درباره آخرین رییس ساواک به نام «سپهبد ناصر مقدم» است که در قالب «مجموعه دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

وی حبیب‌الله مهرجو، نویسنده این اثر که نام کتاب را «آخرین وحشت آفرین» انتخاب کرده است می گوید: این اثر در قالب یک رمان تحلیلی در مجموعه کتاب‌های «دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» چاپ می‌شود. موضوع بررسی زندگی ناصر مقدم در قالب رمان پیشنهاد مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود زیرا تاکنون درباره وی به عنوان آخرین رییس ساواک کتابی منتشر نشده است.

مهرجو با اشاره به موضوع کتاب که از اواخر سال‌ 1356 با طنین‌انداز شدن زمزمه پیروزی انقلاب در کشور آغاز می‌شود گفت: در اواسط سال 1357 ناصر مقدم به پیشنهاد نعمت‌الله نصیری، که سال‌ها ریاست ساواک را برعهده داشت، از سوی شاه به عنوان رییس جدید ساواک منصوب می‌شود. در‌ آن دوره به دلیل جو حاکم بر کشور و افرایش احتمال سرنگونی حکومت پهلوی، مجریان این حکومت مجبور به رفتار ملایم‌تری با انقلابیون بودند تا در صورت پیروزی انقلاب امنیت جانی آن‌ها حفظ شود. اما مقدم بر اساس تفکرات خشونت‌طلب خود برخورد شدیدتری با انقلابیون داشت.

وی ادامه داد: اشتباه بزرگ مقدم در برخورد با تظاهرکنندگان که به اصطلاح به آن شکار خیابانی لقب می‌دادند، دستگیری مبارزان و شکنجه آن‌ها به بدترین شکل ممکن بود.

اشتباه بزرگ مقدم در برخورد با تظاهرکنندگان که به اصطلاح به آن شکار خیابانی لقب می‌دادند، دستگیری مبارزان و شکنجه آن‌ها به بدترین شکل ممکن بود

مهرجو با بیان این مطلب که تلاش شده در رمان «آخرین وحشت آفرین» تمام اقدامات وی در روزهای پایانی حکومت پهلوی و فروپاشی ساواک شرح داده شود گفت: در این اثر مخاطب با سیاست‌های دیگر مقدم به عنوان نخستین کسی که بیانیه بی‌طرفی ارتش شاه را امضا و خود را به جبهه میانه‌رو وقت نزدیک کرد آشنا می‌شود. مقدم در نهایت به حکم دادگاه انقلاب اسلامی اعدام شد. 

وی ادامه داد: در این کتاب از اسناد و منابع پژوهشی و کتاب‌هایی که در ارتباط با آخرین روز‌های حکومت پهلوی نوشته شده‌اند بهره گرفته‌ام که در 100 صفحه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

ر مقدم آشنا سازد.

این اثر یکی از موضوعات طرح «تاریخ انقلاب اسلامی به زبان ساده» است که تحت عنوان دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان تهیه شده است.

پدر ساواک

پدر ساواک

کتاب پدر ساواک در واقع نگاهی به زندگانی سیاسی و اجتماعی سرلشگر تیمور بختیار دارد. سرلشگر بختیار ، چنان که از نامش پیداست ، منتسب است به ایل بختیاری و با ورود ثریا اسفندیاری به عنوان ملکه به دربار محمدرضا پهلوی ، با دربار همراه شد و چنان رشد نمود که ماموریت تشکیل و ریاست بر سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک ) به وی واگذار شد. بختیار در دوران نفوذ خود در کشور ، زمین های زیادی را مالک شد و در راس ساواک فعالیت های زیادی را درجهت سرکوب آزادیخواهان و تحکیم رژیم پهلوی انجام داد.اما زمانی که به اوج قدرت در کشور رسید و به عنوان مرد شماره دو ایران به عرض اندام پرداخت ،محمد رضا پهلوی از او هراسان شد و وی را از ریاست ساواک عزل نمود .اما سرلشگر تیموربختیار از این پس بنای ناسازگاری گذاشت و در اندک زمانی ،تشکیلات نظامی ای را علیه رژیم در خارج از کشور ایجاد نمود .تیمور بختیار در جهت جلب مخالفین رژیم پهلوی در خارج از کشور هم تلاش هایی کرد و حتی به خود این اجازه را داد تا با امام خمینی (ره ) در مورد مبارزه با رژیم پهلوی مذاکره کند اما امام با تیزبینی خود و به دلیل تفاوت انگیزه ها حتی نماینده وی را نیز به حضور نپذیرفت .اثر حاضر، روایتی است از آغاز تا فرجام تیمور بختیار ؛تقدیم به جوانان ایران اسلامی.

 کتاب «پدر ساواک» در واقع نگاهی به زندگانی سیاسی و اجتماعی سرلشگر تیمور بختیار دارد؛ کتاب روایتی است از آغاز تا فرجام تیمور بختیار. سرلشگر بختیار، چنان که از نامش پیدا است، منتسب است به ایل بختیاری و با ورود ثریا اسفندیاری به عنوان ملکه به دربار محمدرضا پهلوی، با دربار همراه شد و چنان رشد نمود که ماموریت تشکیل و ریاست بر سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک ) به وی واگذار شد.

پشتیبانی