کانون فرهنگی

شهدای سروشبادران

يا بن الحسن ! تو که آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را ، ميان ربناي سبز دستانت دعايم کن*****جهت دریافت نرم افزار کانون فرهنگی شهدای سروشبادران و نرم افزار گمگشته و اسکرین سیور شهدا به منوی نرم افزار مراجعه کنید
کانون فرهنگی


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت شهدای سروشبادران . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
اپلکیشن اندروید کانون
نظرسنجی
پیام های کوتاه
  • ۱ اسفند ۹۵ , ۱۷:۴۱
    فطرت
نوای وبلاگ
ساعت
نویسندگان
لوگوی همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱ اسفند ۹۶، ۲۰:۳۷ - ALI DARBANI
    +
  • ۲۷ شهریور ۹۴، ۱۲:۲۰ - مهدی ابوفاطمه
    لایک
معبر منتظران در آپارات
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
سایت مراجع معظم تقلید

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ

۰

( اهمیت زیارت الاربعین )

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ

اعداد مثبت و منفی :

در میان اعداد، برخی بار منفی دارند و برخی بار مثبت دارند. مثلا عدد 13 در میان اکثر مردم دنیا عددی نحس به شمار میرود و در مقابل عدد 7 عددی مثبت به حساب می آید. البته اینکه آیا این تصورات در مورد این اعداد صحت دارد یا خیر و علل مثبت یا منفی بودن اعداد چیست از این مختصر خارج است. اما آنچه مسلم است وجود بار مثبت و منفی در برخی اعداد است.
مسلما عدد 40 از دید همه ی مردم دنیا و حتی شرایع آسمانی عددی مثبت به شمار میرود. کسانی که در تورات و انجیل و قرآن و روایات و حتی مسلکهای بشری سیر کرده اند و تحقیق نموده اند سخن حقیر را تایید میکنند. البته بیان مصادیق این مطلب و توجه ملل مختلف به عدد اربعین یا همان 40 موکول به جای خودش میباشد.

زیارت اربعین حسینی :

اما در بین همه ی اعداد 40 و یا همان اربعین، یک عدد 40 وجود دارد که جلوه و شهرت جهانی پیدا کرده و آن هم ( زیارت اربعین ) است.
آری زیارت اربعین یعنی زیارت قبر سید الشهدا در چهلمین روز شهادت آن حضرت. که از مجموعه ی روایات استفاده میشود که از همه ی زیارتهای امام حسین افضل و بالاتر است. حتی زیارت اربعین حسینی از زیارت روز عاشورا نیز مهمتر است . و این مهم از اسرار و عجایب عالم تشریع خاصه بحث مزار میباشد.

دلیل اهمیت عدد اربعین یا 40 :

گاهی این سوال مطرح میشود که چرا این مقدار روی عدد 40 مانور داده شده است؟! به راستی عدد 40 چه خصوصیتی دارد؟!
روزی این سوال را از محضر استاد فقید مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد شاه آبادی فرزند ارشد میرزا محمد علی شاه آبادی که به حق فقیه و حکیم و عارفی هم شان پدر معظمشان بودند پرسیدم . ایشان در پاسخ حقیر فرمودند: (چون عدد 40 عدد کمال است برای همین تا این اندازه روی این عدد در ادیان و مذاهب ، خاصه در شریعت اسلام و مذهب شیعه اهمیت داده شده است یعنی هر چیزی در عدد چهل به حد کمال خود میرسد. مثلا برای پخته شدن آدمی استمرار به چهله تاثیر فراوان دارد).

زیارت اربعین یکی از نشانه های مومن:

مرحوم شیخ طوسی در کتاب (التهذیب) جلد 6 ، صفحه ی 52 ، روایتی را از امام حسن عسگری نقل کرده که در آن فرمود:
( علامات المومن خمس: صلاه الاحدی و خمسین ، و زیاره الاربعین، و التختم بالیمین، و تعفیر الجبین ، و الجهر ببسم الله الرحمان الرحیم) .
یعنی:
(مومن - یا همان شیعه - 5 علامت دارد:
اول آنکه 51 رکعت نماز در طول شبانه روز - اعم از نمازهای واجب و مستحب که نوافل میباشند- .
دوم آنکه زیارت اربعین - مراد، زیارت خاصه ی امام حسین است- .
سوم آنکه انگشتر به دست راست کردن - البته برخی از علما معتقدند این مورد مخصوص آن دورانها بوده که شیعه و مخالف مختلط زندگی میکردند و امروز دیگر این مطلب از آن اهمیت برخوردار نیست- .
چهارم آنکه پیشانی به خاک مالیدن - کنایه از سجده به خاک کردن و صحیح نبودن سجده به فرش و موکت و لباس که روش عامه است - .
پنجم آنکه در نمازها و هنگام قرایت حمد و سوره بسم الله را بلند گفتن - به خلاف غیر شیعه که بسم الله را در نماز آرام میگویند- .
از این روایت میتوان اهمیت فوق العاده ی زیارت اربعین را فهمید. زیرا انجام آن یکی از 5 علامت مومن شمرده شده است. البته زیارت نامه ی مخصوصی هم در این باره وارد شده است که سزاوار است مومنین با آن متن ملکوتی ، مولا سید الشهدا را در اربعین زیارت کنند.
امیدوارم همه ی خوانندگان عزیز موفق به زیارت اربعین شوند چه از راه نزدیک و چه از راه دور.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۵

پشتیبانی