کانون فرهنگی

شهدای سروشبادران

يا بن الحسن ! تو که آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را ، ميان ربناي سبز دستانت دعايم کن*****جهت دریافت نرم افزار کانون فرهنگی شهدای سروشبادران و نرم افزار گمگشته و اسکرین سیور شهدا به منوی نرم افزار مراجعه کنید
کانون فرهنگی


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت شهدای سروشبادران . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
اپلکیشن اندروید کانون
نظرسنجی
پیام های کوتاه
  • ۱ اسفند ۹۵ , ۱۷:۴۱
    فطرت
نوای وبلاگ
ساعت
نویسندگان
لوگوی همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱ اسفند ۹۶، ۲۰:۳۷ - ALI DARBANI
    +
  • ۲۷ شهریور ۹۴، ۱۲:۲۰ - مهدی ابوفاطمه
    لایک
معبر منتظران در آپارات
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
سایت مراجع معظم تقلید

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ

۱

آیا مولا علی از انبیا افضل است؟!

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ

سوال فوق یکی از پر جنجال ترین سوالاتی بوده که در طی 14 قرن همواره در بین علمای اهل تسنن و شیعه مورد بحث و گفتگو بوده است. طبیعتا عده ای این مطلب را پذیرفته اند و عده ای هم مخالفت کرده اند.

 

اکنون به بهانه ی شبهای قدر و سالروز شهادت سید مظلومان امیرمومنان سزاوار است که به این مطلب اشارتی نماییم.

 

کسانی که با قرآن و لطایف آن آشنا هستند میدانند که در آیه ی مبارکه ی مباهله مولا علی نفس و جان پیامبر شمرده شده . و در آنجا که خداوند امر فرموده که در جریان مباهله پیامبر باید جان خویش را همراه ببرد آن حضرت فقط مولا علی را به مصداق جان خود همراه برد که فرمود : ( و انفسنا و انفسکم ).

 

همه میدانیم که به اجماع مسلمین پیامبر اسلام اشرف خلق و افضل کائنات است. لذا مولا علی نیز که جان و نفس پیامبر است در همه ی فضایل باید با آن  حضرت برابر باشد. پس نتیجه این میشود که چون پیامبر اشرف است جان او نیز که مولا علیست اشرف است .

 

خوشبختانه روایات اهل تسنن و شیعه نیز به این معنا اشاره دارند. مرحوم قاضی نور الله در کتاب گرانسنگ احقاق الحق ج 22 ص 296 تا 300 و مرحوم علامه امینی در الغدیر ج 30 ص 355 تا 360 تماما منابعی از اهل تسنن را آدرس داده اند من جمله مسند احمد بن حنبل ، امام محدثان اهل تسنن و پیشوای وهابیت را  که حدیث زیر را از پیامبر خدا نقل کرده اند که فرمود:

 

(من اراد ان ینظر الی آدم فی علمه و الی نوح فی فهمه و الی ابراهیم فی خلقه و الی موسی فی مناجاته و الی عیسی فی سنته و الی محمد فی تمامه و کماله فلینظر الی هذا الرجل المقبل . فتطاول الناس فاذا هم بعلی بن ابیطالب )

 

هر کس میخواهد  آدم را در علمش و نوح را در فهمش و ابراهیم را در خلقش و موسی را در مناجاتش و عیسی را در سنتش و محمد را در تمام بودن و کمالش ببیند پس به این مردی که الان وارد خواهد شد بنگرد.  مردم نگاه کردند یک مرتبه دیدند مولا علی وارد شد...

 

همانگونه که از حدیث فوق بر می آید مولا علی به عنوان صاحب مقام جمع الجمع مطرح گردیده که همه ی فضایل انبیا را در خود جمع نموده است. و بدیهیست کسی که همه ی فضایل انبیا را یک جا دارد باید از همه ی آنان افضل باشد. به جا فرمود: آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری ...

 

اما منابع شیعه نیز مشحون از این دست روایاتند که ما در این مختصر به یک نمونه بسنده میکنیم:

 

مرحوم علامه ی مجلسی در بحار ج 11 ص 139 حدیثی را نقل فرموده که:

 

(قال رسول الله : ان الله فضل انبیایه المرسلین علی ملائکه المقربین و فضلنی علی جمیع النبیین و المرسلین و الفضل بعدی لک یا علی )

 

رسول خدا فرمود: خداوند انبیای مرسل را بر ملائکه ی مقرب برتری داد و من را بر همه ی انبیا و مرسلین بالاتر قرار داد و تمام فضل بعد از من برای توست یا علی...

از آنچه گذشت بر هر منصف و حق گرایی مقام بی بدیل مولا علی و برتری آن حضرت بر تمام انبیا - غیر از خاتم -  روشن گردید.

یا امیرالمومنین  روحی  فداک

قبله ی اهل یقین روحی فداک


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۶

نظرات  (۱)

آرزو میکنم در این شبهای عزیز زیباترینها را از دستان خدا ھدیه بگیرید.
پاسخ:
سلام ... التماس دعاااا

پشتیبانی