کانون فرهنگی

شهدای سروشبادران

يا بن الحسن ! تو که آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را ، ميان ربناي سبز دستانت دعايم کن*****جهت دریافت نرم افزار کانون فرهنگی شهدای سروشبادران و نرم افزار گمگشته و اسکرین سیور شهدا به منوی نرم افزار مراجعه کنید
کانون فرهنگی


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت شهدای سروشبادران . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
اپلکیشن اندروید کانون
نظرسنجی
پیام های کوتاه
  • ۱ اسفند ۹۵ , ۱۷:۴۱
    فطرت
نوای وبلاگ

-
ساعت
نویسندگان
لوگوی همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱ اسفند ۹۶، ۲۰:۳۷ - ALI DARBANI
    +
  • ۲۷ شهریور ۹۴، ۱۲:۲۰ - مهدی ابوفاطمه
    لایک
معبر منتظران در آپارات
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
سایت مراجع معظم تقلید

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۰ ب.ظ

۰

آیا سوگند یاد کردن به غیر خدا جایز است؟

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۰ ب.ظ

دلایل قایلان به تحریم:
 
وهابیان و سلفیان برای اثبات ادعای خود به دو روایت استناد میکنند که به شرح زیر است:
1. سنن ابن ماجه ج 1 ص 277 و سنن ترمذی ج 4 ص 109 و سنن نسایی ج 7 ص 4 نقل میکنند

که عمر بن خطاب گفت : من در حضور پیامبر گفتم : (و ابی) یعنی سوگند به پدرم ! ناگاه  پیامبر خدا

فرمود: (ان الله ینهاکم ان تحلفوا  بآبایکم و من کان حالفا فلیحلف بالله او یسکت)

یعنی : (خدا شما را از قسم خوردن به پدرانتان نهی کرده پس هر کس از شما قسم میخورد یا قسم به

خدا بخورد یا سکوت کند).   
2.سنن کبری ج 10 ص 29 و مسند احمد ج 1 ص 47: شخصی نزد پسر عمر آمد و به کعبه قسم

خورد. عبدالله بن عمر او را از این کار نهی کرد و گفت : پدرم پیش پیامبر به پدر خویش سوگند خورد

و رسول خدا او را از این کار نهی کرد. و هر کس به غیر خدا سوگند بخورد مشرک شده.

 

پاسخ دو حدیث:

اما حدیث اول به نظر میرسد که نهی پیامبر از سوگند خوردن به جان پدران از این جهت بوده که پدران

صحابه معمولا کافر و مشرک و بت پرست بوده اند. و طبیعتا بت پرست در نزد خدا جایگاهی ندارد.

برای همین پیامبر از قسم خوردن به پدران نهی فرمود زیرا مقسم به باید دارای رجحان  و اهمیت

باشد ولی مشرک اینگونه نیست. موید ما حدیثیست که آن را سنن نسایی ج 7 ص 7 از پیامبر نقل کرده

که فرمود: (لا تحلفوا بآبایکم و لا بالطواغیت) یعنی (sad) به پدرانتان و به طاغوتها  قسم نخورید)

آری پدران و طواغیت را کنار هم گذاشت زیرا پدران مشرک با طاغوت به عنوان نماد شرک محسوب

میشوند و لذا سوگند به آنان صحیح نیست. پس این روایت ربطی به سوگند به هر پدر و مادر مسلمان

یا هر چیز مقدس  دیگری مثل کعبه ندارد.  اما حدیث دوم هم قیاس باطل و اجتهاد باطل است.

زیرا نهی پیامبر از سوگند عمر به پدر مشرکش چه ربطی به نهی سوگند به کعبه و قبله ی مسلمین

دارد؟!!! علاوه بر اینکه برای شناخت مراد پیامبر از کلمه ی غیر خدا – غیر الله- در حدیث باید اواضع

صدر اسلام را شناخت. آری مسلمانان نو پا هنوز هم به رسم جاهلیت گاه ناخواسته به لات و عزی و

بتها سوگند میخوردند و نهی پیامبر ناظر بر اینگونه سوگندها بود نه هر سوگند به غیر از خدا. لذا موید

ما هم این روایت است که سنن نسایی ج 7 ص 8 از پیامبر نقل کرده که فرمود:

( من حلف فقال فی حلفه باللات و العزی ، فلیقل: لا اله الا الله) .

هر کس قسم خورد و در قسمش به لات و عزی سوگند یاد کرد فورا لااله الا الله بگوید.
پس نتیجه اینکه وهابیان از  این دو روایت نمیتوانند نتیجه گیری کنند که سوگند به

غیر خدا حرام است.

 

جمع بندی :
1. دو روایت مذکور ربطی به ادعای وهابیان و سلفیان ندارد.
2. حتی اگر مضمون این دو روایت هم همان ادعای وهابیان باشد باز این دو روایت با قرآن و سنت

پیامبر و رفتار مولا علی معارض است . و هر روایتی که معارض با قرآن و سنت پیامبر باشد باید

به دیوار کوبیده شود. پس سوگند به غیر خدا مثل قسم خوردن به کعبه و قرآن و پیامبر و امامان

صحیح است.