آیا سوگند یاد کردن به غیر خدا جایز است؟
سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۰ ب.ظ
دلایل قایلان به تحریم:
وهابیان و سلفیان برای اثبات ادعای خود به دو روایت استناد میکنند که به شرح زیر است:
1. سنن ابن ماجه ج 1 ص 277 و سنن ترمذی ج 4 ص 109 و سنن نسایی ج 7 ص 4 نقل میکنند
که عمر بن خطاب گفت : من در حضور پیامبر گفتم : (و ابی) یعنی سوگند به پدرم ! ناگاه پیامبر خدا
فرمود: (ان الله ینهاکم ان تحلفوا بآبایکم و من کان حالفا فلیحلف بالله او یسکت)
یعنی : (خدا شما را از قسم خوردن به پدرانتان نهی کرده پس هر کس از شما قسم میخورد یا قسم به
خدا بخورد یا سکوت کند).
2.سنن کبری ج 10 ص 29 و مسند احمد ج 1 ص 47: شخصی نزد پسر عمر آمد و به کعبه قسم
خورد. عبدالله بن عمر او را از این کار نهی کرد و گفت : پدرم پیش پیامبر به پدر خویش سوگند خورد
و رسول خدا او را از این کار نهی کرد. و هر کس به غیر خدا سوگند بخورد مشرک شده.
پاسخ دو حدیث:
اما حدیث اول به نظر میرسد که نهی پیامبر از سوگند خوردن به جان پدران از این جهت بوده که پدران
صحابه معمولا کافر و مشرک و بت پرست بوده اند. و طبیعتا بت پرست در نزد خدا جایگاهی ندارد.
برای همین پیامبر از قسم خوردن به پدران نهی فرمود زیرا مقسم به باید دارای رجحان و اهمیت
باشد ولی مشرک اینگونه نیست. موید ما حدیثیست که آن را سنن نسایی ج 7 ص 7 از پیامبر نقل کرده
که فرمود: (لا تحلفوا بآبایکم و لا بالطواغیت) یعنی (sad) به پدرانتان و به طاغوتها قسم نخورید)
آری پدران و طواغیت را کنار هم گذاشت زیرا پدران مشرک با طاغوت به عنوان نماد شرک محسوب
میشوند و لذا سوگند به آنان صحیح نیست. پس این روایت ربطی به سوگند به هر پدر و مادر مسلمان
یا هر چیز مقدس دیگری مثل کعبه ندارد. اما حدیث دوم هم قیاس باطل و اجتهاد باطل است.
زیرا نهی پیامبر از سوگند عمر به پدر مشرکش چه ربطی به نهی سوگند به کعبه و قبله ی مسلمین
دارد؟!!! علاوه بر اینکه برای شناخت مراد پیامبر از کلمه ی غیر خدا – غیر الله- در حدیث باید اواضع
صدر اسلام را شناخت. آری مسلمانان نو پا هنوز هم به رسم جاهلیت گاه ناخواسته به لات و عزی و
بتها سوگند میخوردند و نهی پیامبر ناظر بر اینگونه سوگندها بود نه هر سوگند به غیر از خدا. لذا موید
ما هم این روایت است که سنن نسایی ج 7 ص 8 از پیامبر نقل کرده که فرمود:
( من حلف فقال فی حلفه باللات و العزی ، فلیقل: لا اله الا الله) .
هر کس قسم خورد و در قسمش به لات و عزی سوگند یاد کرد فورا لااله الا الله بگوید.
پس نتیجه اینکه وهابیان از این دو روایت نمیتوانند نتیجه گیری کنند که سوگند به
غیر خدا حرام است.
جمع بندی :
1. دو روایت مذکور ربطی به ادعای وهابیان و سلفیان ندارد.
2. حتی اگر مضمون این دو روایت هم همان ادعای وهابیان باشد باز این دو روایت با قرآن و سنت
پیامبر و رفتار مولا علی معارض است . و هر روایتی که معارض با قرآن و سنت پیامبر باشد باید
به دیوار کوبیده شود. پس سوگند به غیر خدا مثل قسم خوردن به کعبه و قرآن و پیامبر و امامان
صحیح است.
۹۳/۰۷/۰۱