آیا زیات قبور مومنین و مردگان حرام و شرک است
دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ
1. سنن ابن ماجه، ج1، ص500، حدیث 1569 ،این کتاب که از صحاح سته اهل تسنن محسوب میشود، از پیامبر نقل کرده که فرمود: (زوروا القبور فانها تذکرکم الاخره) یعنی : به زیارت قبور بروید که باعث میشود شما به یاد آخرت بیفتید.
در این حدیث پیامبر امر به زیارت قبور فرموده و اگر این کار حرام و شرک بود قطعا پیامبر از آن نهی میکرد.
2. کنز العمال ، ج15، ص647، حدیث 42558، که از کتب معتبر اهل تسنن است از پیامبر نقل کرده که فرمود: (زوروا القبور فان لکم فیها عبره) یعنی: (مردگان را زیارت کنید زیرا در این کار برای شما عبرت نهفته است)
واقعا آیا وهابیون از پیامبر خدا هم حلال و حرام را بهتر میشناسند؟!!!
3. صحیح مسلم ، ج3، ص63، کتاب الجنایز، که معتبرترین کتاب در نزد اهل تسنن است نقل کرده پیامبر هر گاه قصد قبرستان بقیع میکرد و به زیارت مردگان میرفت آنان را اینچنین خطاب میکرد: ( السلام علیکم دار قوم مومنین و اتاکم ما توعدون غدا ، موجلون و انا ان شاالله بکم لاحقون، اللهم اغفر لاهل بقیع الغرقد) یعنی:( سلام بر شما که در خانه ی مومنین هستید، آنچه را که به شما وعده داده شده ، فردا خواهید یافت، منتظرید، و ما هم اگر خدا بخواهد به شما ملحق میشویم، خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز) .
با حساب این روایت باید وهابیون اولین مشرک را خود پیامبر بدانند که به زیارت مردگان میرفت و به آنان سلام هم میداد و با آنان سخن میگفت.!!! آیا میتوان چنین سخنی گفت؟!!
آنچه تا اینجا گفته شد در باب زیارت مردگان معمولیست وگرنه زیارت قبور انبیا و اولیا و شهدا داستانی دیگر دارد. زیرا زیارت قبور این بزرگان علاوه بر مطالب گذشته ، نوعی اعلان بیعت و وفاداری در تبعیت از آنان در مسیر توحید است. یعنی کسی که به زیارت شهدای بدر و احد و کربلا و... میرود در واقع زبان حالش این است که من آن روز نبودم که شما را یاری کنم ولی اکنون با زیارت قبر شما اعلان میکنم که به راه شما معتقدم و اکنون آماده هستم در مسیر حق همچون شما جان بسپارم.
از همین رو امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا در کتاب گرانقدر وسایل الشیعه ، ج10، ص346، باب 44، من ابواب المزار، حدیث2، میفرمایند: (ان لکل امام عهدا فی عنق اولیایه و شیعته، و ان من تمام الوفا بالعهد زیاره قبورهم) یعنی: (برای هر امامی عهدی برگردن پیروان و شیعیان آن امام است ، و اگر کسی بخواهد آن عهد را وفا کند باید به زیارت قبر آن امام برود).
در پایان متذکر میشویم که قطعا در زیارت قبور آثار معنوی و تربیتیی وجود دارد که قابل انکار نیست. مثلا معمول اشخاصی که به زیارت قبور میروند با دیدن آن وضع رقت بار از انسانها که آرام در قبور خود آرمیده اند فکر میکنند که روزی هم ما در بین آنان قرار خواهیم داشت پس چه خوب است به فکر اعمال و رفتار خود باشیم. منکرین زیارت قبور از این نکته هم غافلند.
۹۳/۰۷/۱۴